Falk F6 3rd Edition

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Falk F6 3rd Edition op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

jvbhvb2010 18-05-2010
Geschreven voor: Falk F6 3rd Edition

De eerste dag toch een beetje sceptisch over mijn aankoop, die eigenlijk voortkwam uit de goede recensies van de Duitse vakbladen. Het is tenslotte een Duits product. Ook de informatie op de website had mij enthousiast gemaakt. Maar als je je een beetje verdiept in de materie kun je hem via de instellingen helemaal naar je hand zetten. (wat wil je zien en wat niet). Daardoor is mijn scepsis toch wel veranderd en vind ik het inmiddels een heel fijn apparaat.

Design is strak, glanzend zwart. Bediening heb je gauw door, en er zijn veel extra mogelijkheden. Voetgangersmodus, TMC, Reëelbeeld, om maar wat te noemen. Deze versie heeft geen bluetooth of MP3, daarvoor moet je de duurdere versies hebben.

Apparaat start snel op en heeft een mooi scherp beeld. Routeberekening gaat snel en alternatieve routes worden ook gegeven. Heel mooi is het reëelbeeld bij grote kruisingen waarbij je de weg voor je ziet met verkeersborden boven de rijbaan en de baan die je moet volgen. Door middel van de rijbaanassistent in het scherm links kun je precies de richting zien. Een klein subschermpje erboven geeft alvast aan wat de daarna volgende richting is. Rijbaanassistent is ook nog eens te vergoten tot 1/3 van het scherm. (splitscreen) Zit heel mooi in elkaar en werkt heel prettig. In de display kun je 2 opties kiezen wat je constant getoond wil hebben, km/u, aankomsttijd, of afstand, actuele tijd etc.
Ook prettig is dat de naam van de straat waarnaar je moet afslaan uitgesproken wordt. (dit was bij mijn Tomtom 710 niet het geval)
Ingebouwde TMC werkt prima. (er wordt ook een losse antennekabel bij geleverd, maar de ontvangst van de ingebouwde is OK) Middels kleur van TMC knop zie je of er files op je route zijn. Die zijn dan opvraagbaar en je kunt kiezen voor een alternatieve route.
Updates en kaartconfiguratie gaat met de Falk Navimanager software via de PC.
Bij aanschaf van apparaat kun je voor 22,95 een 2 jarig kaartupdate abonnement afsluiten.
Verder heb je laatste kaart garantie bij aanschaf.

Via de Falk community kun je veel mooie routes van gebruikers downloaden.
POI’s onderweg kun je opvragen (hotels, tankstations etc. op de route) click je op zo’n POI dan krijg je alle relevante gegevens (adres, tel.nr.) en kun je de route aanpassen door zo’n POI te selecteren.
Uiteraard kun je ook direct een POI zoeken en de route selecteren.

Hoewel voor mij geen probleem, zouden er wat kritiekpunten kunnen zijn in het feit dat de handleiding alleen in het Duits is. Apparaat wordt bevestigd op de houder met een sterke magneet. Zit zeer goed vast, maar uitkijken het apparaat niet te dicht in de buurt van je credit/pinpas te houden, want dat kan tot nare gevolgen leiden. Flitslokaties kunnen via de Falksite opgehaald worden. Nadeel van flitslocaties is dat je die optie steeds als je het apparaat hebt gestart, opnieuw moet activeren. Reden is dat dit in Duitsland verboden is, dus niet gebruikt mag worden.
Via wat Duitse fora gevonden dat dit softwarematig in het apparaat vrij simpel te omzeilen is, zodat je dit niet steeds opnieuw hoeft te activeren. Dan moet je wel wat met computers hebben.
Het flashgeheugen is niet al te groot (2GB) voor 43 landen. Je doet er verstandig aan alleen die landen op je apparaat te laden die je ook zal gaan gebruiken. Doe je dat niet dan moet je zeker een Micro SD kaartje erbij plaatsen. Bij het eerste aansluiten aan de computer kwam direct een update van het besturingssysteem Navigator 10 naar 10.1 maar daar bleek niet genoeg ruimte op het flashgeheugen voor. Moest dus eerst overbodige kaarten de-installeren want ik even geen Micro SD kaartje voorhanden.
De aan/uitknop is ongelukkig gekozen midden/bovenop het toestel. In het begin druk je het apparaat onbewust wel eens uit. Maar na een paar keer vergeet je dat niet meer. Gelukkig start hij ook wel weer snel op.

Al met al ben ik zeer tevreden en doet het wat ik er van verwachtte.